Ćwiczymy głoskę [s] w nagłosie. Pokazuję rysunek smoka.
Dziewczynka: Ssss…dinozaur.
…
Zagadka: Część ciała, która podtrzymuje głowę.
Odpowiedź ucznia: czapka….
„Kiedy się już nauczyłem mówić, to tatę o wszystko zapytałem” – powiedział chłopiec z I klasy.
…
Utrwalanie głoski [sz]. Dyktuję wyliczankę: „Myszka Mickey gra guziki, raz, dwa, trzy …”. Już chcę powiedzieć zakończenie: „wypadasz z gry”, kiedy uczeń zadowolony z siebie zgaduje: „niedźwiedź ty”.
…
Dziewczynka opowiada o tym, jak ubiera swoim kotom pampersy i wozi je w wózku. Jej koleżanka poważnym tonem komentuje: „Marysia, ty to jesteś za dziecinna jak na II klasę.”
…
Zagadka: Ma on nóżkę, nie ma buta. Ma kapelusz, nie ma głowy. Czasem smaczny jest i zdrowy, czasem gorzki i trujący.Uczeń nie domyśla się odpowiedzi, więc informuję, że chodzi o grzyb.Uczeń: A miałem mówić, że trujak!…„Ja umiem mówić, tylko mnie nikt nie rozumie” – wypowiedź ucznia z afazją.
Kacper, mój syn (3,5 l.): Ja się to nazywa?Ja: Frytka.Kacper: Śliwka?Ja: Frytka (i demonstruję nałożenie zębów na wargę przy [f]);Kacper ładnie powtórzył układ artykulatorów i z zaangażowaniem zabrał się za wymówienie słowa:ffff… śliwka.…Rozmowa o poranku z moim małym przedszkolakiem.Ja do mojego syna: Kacperku, czy macie w przedszkolu takie wielkie … (i tu zabrakło mi słowa, nie pasowała mi zwykła butelka)… baniaki na wodę? Takie, pod które się podstawia kubeczek i nalewa wodę?Kacper: Mamy.Ja: To super, to mów pani, jak ci się będzie chciało pić.Mój mąż zawiózł Kacpra do przedszkola, ale widział, że coś go trapi. Kacper tuż przed drzwiami zapytał: Tata, czy na pewno mówi się baniak?