Karta pracy do różnicowania głosek [ś] – [ć]. Prawidłowe wykonanie zadania wymaga słuchowego wyłapywania różnic między tymi dwiema głoskami. Dziecko ćwiczy też uwagę słuchową.
Karta pracy do różnicowania głosek [ś] – [ć]. Prawidłowe wykonanie zadania wymaga słuchowego wyłapywania różnic między tymi dwiema głoskami. Dziecko ćwiczy też uwagę słuchową.
[ś]
Zdania:
Siedem śledzi w sianie siedzi.
Siedem śmiałków śmiało się huśta.
Rymowanka:
Śmieje się Kasia,
Śmieje się Jaś.
Śmieje się Asia
i śmieje Staś.
Różnicowanie [ś] z [s] i [sz], czyli sprawdzian z utrwalenia głoski w mowie kontrolowanej:
Śmieję się głośno,
bo przyszłaś,
Wiosno!
[ź]:
Zdania:
Zielone poziomki wzięła Kazia.
Zieloną mam buzię.
Kazio je zieleninę.
[dź]:
Dziwolągi się dziwią.
Dziwny ten dziki.
Madzia powiedziała: „dziękuję”.
To jest program o działalności dzikich.
Dzielni ci dzicy.
Madzia idzie dzisiaj do dziekanatu.
Będzie się dzisiaj działo.
Rymowanka:
— Dzielny, dziarski — dzik się chwali.
Zalety me poeci znali.
Dzik jest dziki — twierdził Brzechwa.
— Mam już dość tych dzika przechwał.
Różnicowanie głosek [ś], [ź], [ć], [dź] z innymi dentalizowanymi:
Zielono mam w głowie,
Słonecznie i jasno.
Każdemu więc powiem:
Łąkę mieć własną
jest wyśmienicie.
I na niej, zielonej,
Zielone wieść życie.