Tags Posts tagged with "klub świadomego rodzica"

klub świadomego rodzica

0 3312

Wywiad z psychologiem, psychoterapeutą Joanną Woźniak na temat mentalizacji – teorii, której znajomość pomóc może rodzicom w uczeniu dzieci radzenia sobie z emocjami. Mentalizacja pozwala na trafne interpretowanie zachowań własnych i innych osób, co sprzyja budowaniu relacji z innymi i – co ciekawe – w pewnym stopniu zapobiega niektórym chorobom psychicznym.

Pozytywne oblicze stosowanej analizy zachowania z empatycznymi terapeutkami behawioralnymi w szóstym odcinku „Klubu Świadomego Rodzica”. Odcinek polecam wszystkim nauczycielom oraz rodzicom. Myślę, że nawet jeśli terapia behawioralna „nam nie leży”, trzeba znać jej założenia, co niejednokrotnie ułatwić może życie zawodowe i prywatne. Sama, jak wiecie, bardziej skłaniam się ku humanistycznym teoriom, ale doceniam też wartość terapii behawioralnej.

Jej moc upatruję we wzmacnianiu dzieci za to, co umyka oczom osób nie praktykujących stosowanej analizy zachowania. Podczas nagrywania tego odcinka na własnej skórze poczułam, że skonkretyzowane pochwały działają budująco. Jedna z pań terapeutek „wzmocniła” mnie bowiem kilkukrotnie. Zgaduję, że świadomie;-)

Kolejnym pozytywem tej terapii jest analizowanie przyczyn zachowania i swoich reakcji na nie, co pozwala na trzeźwe spojrzenie na sytuację. Nawet konsekwencje, które pojawiają się w ostateczności, są przemyślane i mają czemuś służyć. Nie są tożsame z karą, o czym wspomniano na filmie.

Terapia behawioralna jest narzędziem skutecznym i przez to również niebezpiecznym. Dlaczego? Zacytuję klasyka: „With great power there must also come — great responsibility!„. Te słowa wypowiedział wujek Ben do Spidermana (mam dwóch synów, bohaterowie są głównym tematem rozmów:D). W każdej metodzie potrzebny jest zdrowy rozsądek, w TB ze zwiększoną dawką.

Do programu zaprosiłam Agnieszkę Kotowicz i Anetę Kotowicz-Urban, terapeutki, którym nie bałabym się zaufać. Poznajcie je!

Część druga:

Odcinek jest pierwszym z dwóch na wspomniany temat. Za tydzień bardziej praktycznie.

„Klub Świadomego Rodzica” we wtorki o 20:00 w RzeszowNaZywo.pl.

0 2950

0Jakie znaczenie dla rozwoju dziecka ma prawidłowe funkcjonowanie zmysłów? Czym charakteryzują się zaburzenia integracji sensorycznej? W jaki sposób wspierać mózg dziecka, by odbierane przez niego bodźce sensoryczne były prawidłowo rozpoznawane, segregowane, interpretowane i integrowane z wcześniejszymi doświadczeniami? O zmysłach i ich wpływie na rozwój dziecka zgodziła się opowiedzieć nam Katarzyna Kłosowski, terapeuta integracji sensorycznej z Zespołu Szkół imienia UNICEF w Rzeszowie.

Twórczynią Metody Integracji Sensorycznej jest Jean Ayres, psycholog, terapeuta i pracownik naukowy Uniwersytetu Kalifornijskiego w USA. To ona w latach 60. XX wieku dostrzegała zależność między trudnościami w uczeniu się a zaburzeniami w integracji sensorycznej. W Polsce metoda ta staje się coraz popularniejsza, ale miewa też swoich ignorantów i przeciwników. Niemniej jednak nawet ci, którzy wypowiadają się o niej z niezrozumieniem, docenić muszą znaczenie prawidłowego funkcjonowania zmysłów dla harmonijnego rozwoju dziecka. Współczesna ochrona rodzicielska stała się jednym z czynników sprzyjających wystąpieniu bądź pogłębieniu zaburzeń sensorycznych. Wartość wyjścia na plac zabaw staje się w obliczu sposobu dzisiejszego funkcjonowania rodzin nieoceniona. Pytaniem do dyskusji niech będzie: czy zaburzenia integracji sensorycznej nie mają w dużym stopniu charakteru cywilizacyjnego? Czy ktoś z Was widział bowiem w dzisiejszych czasach dziecko wspinające się na drzewo albo skaczące po kałużach? Znam rodziców, którzy oburzają się, kiedy ich potomek wraca brudny z przedszkola, albo takich, którzy karmią swoje pociechy, by nie upaćkać im starannie wyprasowanej koszuli. Wszystko ma swoje konsekwencje.

Program „Klub Świadomego Rodzica” obejrzeć możecie w telewizji RzeszówNaŻywo w każdy wtorek o 20:00. Tematem przyszłotygodniowego odcinka będzie autyzm.

Już niedługo pierwsze odcinki programu „Klub Świadomego Rodzica”. Z Katarzyną Kłosowski, terapeutą SI z Zespołu Szkół im. UNICEF w Rzeszowie, rozmawiałam o integracji sensorycznej (odcinek #1), aby przybliżyć Wam specyfikę pracy z dziećmi z autyzmem odwiedziłam przedszkole „Niebieska Kraina” w Łańcucie (odcinek #2), a o metodę Marii Montessori zapytałam w przedszkolu „Akademia Przedszkolaka” w Rzeszowie (odcinek #3). Premierowy odcinek już w marcu.